Blog

Geleneksel reklam mı dijital reklam mı?

Geleneksel medya olarak bilinen gazete, televizyon ve radyo gibi iletişim araçları artık yerini dijital ortamlara bıraktı. Hatta sizler için bir kaç örnek vererek daha iyi anlamanızı sağlayabiliriz.

1996 yılından beri gazete mecrasından yayın yapan Radikal 2014 yılında dijital ortama geçiş yaptı.
1994 yılında televizyon yayına başlayan Kral TV 1 şubat 2019 da dijital ortama geçiş yaptı.

Verdiğimiz 2 örnekte de aslında kendi mecrasında bilinen ve popüler olan firmaların gerek maliyet düşürmek gerekse daha çok kitleye hitap etmek adına dijital ortama geçtiklerini görebilirsiniz.

Geleneksel medyaların kitlelere ulaşmasının sınırlı ve raporlama zorluğunun olması bir çok firmanın dijital medya’ya kaymasını sağlıyor. Dijital medyada firmaların en çok yararlanabildiği özelliklerden biri de raporlamadır.

Firmalar ürününün veya hizmetinin kullanıcıya ulaştığını veya kimlerin satın alıp almadığını, beğenip beğenmediğini öğrenebiliyor ve bu bilgilere göre ürününü şekillendirebiliyor.

Geleneksel Reklam İstatistikleri

Tekrar anımsamak gerekirse, geleneksel medyada Gazete, Radyo ve Televizyon gibi yayın araçları ile reklam yapılmaktadır.

Gazete ve Dergi

Geleneksel reklam

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TUİK) yayınladığı istatistiklere göre gazetelerin ve dergilerin 2017 yılında yayımlanan %90,8’i yerel%7,1’i ulusal, %2,1’i ise bölgesel yayın yaptı. Dergilerin ise, %61,2’si ulusal%33,7’si yerel%5,1’i ise bölgesel yayın yaptı.

Gazetelerin toplam tirajının %83,5’i ulusal, %15,8’i yerel, %0,7’sini ise bölgesel yayınlanan gazeteler oluşturdu. Dergilerin ise %81,9’unu ulusal, %15,2’sini yerel, %2,9’unu ise bölgesel yayımlanan dergiler oluşturdu.

 

Dijital Reklam İstatistikleri

Dijital mecrada reklam platfomları arasında Mobil uygulamalar, Web siteleri ve sosyal medya gibi başlıca platformlar yer almaktadır.

Dijital Reklam

IAB Türkiye’nin raporuna göre;

Görüntülü (Display) reklam yatırımları 2018’de yüzde 15 artarak 1,41 milyar TL seviyesine ulaştı. Display reklamlar kategorisinde en büyük payı 959 milyon TL ile Gösterim ya da Tıklama Bazlı Reklam Yatırımları aldı. Video reklam yatırımları yüzde 31’lik büyümeyle 353 milyon TL olarak gerçekleşirken, Native 101 milyon TL’ye ulaştı.

  • Arama Motoru Reklam Yatırımları 923 milyon TL,
  • İlan Sayfaları Reklam Yatırımları 113 milyon TL,
  • E-posta Reklam Yatırımları 5 milyon TL, Oyun İçi Reklam Yatırımları ise 17 milyon TL,
  • Mobil Reklam Yatırımları 1,4 milyar TL,
  • Sosyal Medya Reklam Yatırımları 411 milyon TL (%79’u mobil) olarak gerçekleşmiştir.